Du har kun én mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk.
En god logo vil skille de som lykkes og de som feiles. Uten en profesjonell logo som er gjenkjennelig og samtidig representerer bedriften deres på en profesjonell måte, vil veien til suksess og troverdighet være mye lengre.
For utenforstående kan det være vanskelig å forstå forskjellen på hva som er enkelt og kjedelig og hva som er smart og effektivt. En god logo må fungere på alle de riktige flatene. Når vi utvikler logoer tar vi hensyn til om den hovedsakelig skal brukes på gigantiske bannere, eller bittesmå nøkkelringer. En god logo burde fungere på begge.
Kanskje det aller viktigste er at den er gjenkjennelig.
En logo skal kunne representere bedriftens identitet og verdier, gjennom et enkelt symbol. Klarer man å lage noe som er enkelt, funksjonelt, skalerbart, gjenkjennelig og samt speiler selskapets verdier, har logoen oppnådd målet.
Vi analyserer bedriftens målgruppe, marked, verdier, posisjon og konkurrenter, bruksområder og jobber tett med kunden for å utvikle en logo de stolt kan bære! Vi tilrettelegger for skalering slik at du slipper å måtte bruke mer penger senere på ny logo, hvis du skulle utvide bedriften, eller kanskje utvikle en hel visuell identitet.
En god logo må ikke nødvendigvis være så veldig konkret. Mange tenker at hvis man driver en fiskebåt så MÅ man ha en fisk i logoen. Dette stemmer jo ikke. Det viktigste er ikke å fortelle kunden hva dere selger, for det vet de mest sannsynlig fra før av. Hvis ikke så skjønner de det gjennom kontekst. Det viktigste er at logoen kan skape gode og positive assosiasjoner. Se for eksempel Apple. Produktet de selger har svært lite med et eple å gjøre, men det er en symbolsk representasjon av selskapet, som er svært enkel og dermed enormt gjenkjennelig!
En logo fungerer som et kjennemerke for din bedrift, og vil ofte være folks første møte med deres bedriftsidentitet. Og som vi vet: Førsteinntrykk er viktig!
Uten en profesjonell og ikke minst gjenkjennelig logo vil man forsvinne i mengden, og kunder vil slite med å huske deres bedrift. Det er utrolig viktig å kunne knytte emosjonelle bånd med kunden, og uten noe konkret for dem og knytte dere sammen med, vil dette båndet svekkes. Menneskers hukommelse er mer mottagelig for mer visuelle inntrykk, og det å kunne ha noe konkret som kan minne dem på deres gode opplevelser vil forsterke dette båndet.
En logo skal representere bedriften utad, og viktigst av alt være et kjennemerke for bedriften. Det er viktig å ha et merke som kan samle alt at markedsmateriell under en paraply, og samt fortelle folk at dette tilhører der
Prisen på en logo kan variere fra prosjekt til prosjekt. Hvor mye din logo vil koste kommer an på flere faktorer som tidsrammer, antall forslag, arbeidsmengde, bruksområder, størrelse på selskap mm.
En enormt viktig del av logoutvikling er å analysere markedet, konkurrenter, trender, målgruppe og selskapet selv. Jo mer tid vi får til dette, desto større sannsynlighet er det for at vi kan utvikle en logo som virkelig treffer der den skal.
En annen faktor er hvor mye tid man får til utforskning. Jo flere timer vi får på å utforske flere forskjellige retninger og konsepter jo bedre sannsynlighet er det for at vi finner det konseptet som passer dete perfekt.